Isbilder

 Denne oppgaven gikk ut på at vi skulle ta bilder av is, både ekte is og en illusjon av is. Det vil si at vi skulle bruke papir, plastfolie og forskjellige virkemiddel som lys og komposisjon til å prøve å få det til å se ut som en isbre.


 Ekte is
I oppgaven sto det blant annet at vi skulle se etter mønster i snø og is. Dette bildet tok jeg av en islagt dam utenfor leiligheten. Jeg syns mønsteret isen skapte var veldig stilig og de runde formene fascinerte meg. Jeg redigerte fargene og kontrasten litt i Photoshop og ble nokså fornøyd med resultatet.

Her har jeg iscenesatt noen isklumper for å få en interessant komposisjon. Jeg valgte å legge til røyk i bakgrunnen for å skape et inntrykk av at det er veldig kaldt, for det ryker ofte av isen når det er svært kaldt ute.  Komposisjonen blir interessant ved de diagonale linjene og kontrasten mellom den mørke forgrunnen og den lysere bakgrunnen. Det jeg selv liker best med dette bildet er den uskarpe og røyklagte bakgrunnen og særlig i kontrasten til den klare, mørke i forgrunnen. I dette bildet har jeg bare redigert kontrastene.

Illusjon av is
Da jeg prøvde meg frem i denne oppgaven jobbet jeg både med plastfolie, aluminiumfolie, bakepapir, stoff og kopipapir. Men jeg syns selv at det var papiret som var mest interessant å jobbe med. Jeg brukte lys fra telefonen dekket med et gjennomsiktig blått stoff for å få et blåskjær i bildet. Jeg prøvde også å legge stoffet foran kameralinsen, dette funket også, men jeg ble mer fornøyd med dette bildet. 
Dette bildet er ikke redigert.

Dette bildet er det illusjon-bildet jeg ble mest fornøyd med. Jeg redigerte det i Photoshop og brukte blant annet effekten som heter Plasticwrap for å få kantene på papiret til å se rundere ut. I tillegg redigerte jeg også kontrastene og fargene i bildet for å få et blåskjær og dermed skape en bedre illusjon av is.

Collage
- To bilder av ekte is kombinert med et bilde med en illusjon av is.
I dette bildet har jeg kombinert bildet over med det første bildet og et annet som jeg tok av ekte is. Jeg jobbet en del med å få det uttrykket jeg ville. Det som ser ut som en isbre i bildet er bare en illusjon, mens bakken og himmelen er bilder av ekte is. Jeg har klippet ut isbreen slik at bildene av ekte is i bakgrunnen kom frem i tillegg til at jeg har brukt opacity verktøyet både i forgrunnen og i bakgrunnen for å få en overgang slik at det skal se mindre falskt ut. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar