De fem beste

I slutten av januar fikk vi i oppgave å samle de fem beste bildene av de vi tidligere har publisert på bloggen vår. Jeg syns det var utrolig vanskelig å velge hvilke bilder jeg likte best, men her er de bildene jeg har plukket ut. Jeg har prøvd å variere litt på hva slags bilder jeg har valgt. Bildene er satt 
i tilfeldig rekkefølge, ikke etter hvilke jeg liker best.

Dette bildet ble tatt i oppgaven om refleksjoner og var noe jeg valgte å eksperimentere litt ekstra med. I bildet har jeg satt to glass på et blankt bord med en mørk bakgrunn. Glassene er ganske like, men forskjellig i størrelsen. Det ene glasset står litt bak det andre og skaper en skrålinje ved bunnen og toppen av glassene. Dette har jeg gjort for å skape en spennende komposisjon. Det eneste jeg har redigert i dette bildet er klarheten.  Bildet ser ganske sort/hvitt ut, noe jeg syns at skaper en litt klassisk og gammeldags følelse over bildet. Det jeg liker med dette bildet er altså den spennende komposisjonen, klarheten og kontrastene i bildet og den klassiske, litt gammeldagse følelsen.
ISO: 100
Lukkertid: 250

Dette bildet er fra oppgaven dokumenter høsten og er et bilde jeg ble veldig fornøyd med. Først å fremst liker jeg solnedgangen i bakgrunnen, fordi den er veldig pen. Men det jeg liker aller best med dette bildet er måten lyset fra denne solnedgangen legger seg og skaper en litt mystisk følelse. Man kan skimte konturene av en person i forgrunnen, og han ser ut som han ser på noe på bakken som vi ikke kan se i bildet, men vi kan se at det lyset har lagt seg litt på bakken der han ser. Samtidig liker jeg hvordan dette bildet, som ikke er fylt med høst blader og trær, fortsatt gir en tydelig og klar følelse av at det er høst. Man kan nesten kjenne den kalde, fuktige høstluften. 
Bildet er ikke redigert.

Frys bevegelse
Dette bildet er tatt utenfor BI for en stund siden.  Her har jeg bedt personen i bildet hoppe, mens jeg har forsøkt å fryse bevegelsen ved å bruke en veldig kort lukkertid. Jeg syns komposisjonen i bildet er god, og personen ligger i det gylne snitt. De sterke fargene i bildet skaper gode kontraster til bakgrunnen og fremhever personen i forgrunnen. Ved å fryse denne bevegelsen slik, ser det nesten ut som om personen i bildet flyter. Bildet er ikke redigert.
Lukkertid: 1/250


Stemning/hendelse collage
 Dette bildet er flere bilder som jeg  har sammensatt til et collage i Photoshop for å dokumentere en hendelse/situasjon. Fordi situasjonen min var et kirkebesøk, valgte jeg å legge fokus på stemningen i bildet da jeg jobbet med collagen. Mye fordi stemningen da vi faktisk besøkte denne kirken var helt utrolig. Folk var helt stille, bygningen var enorm, utrolig detaljert og stemningsfull. Denne stemningen syns jeg at jeg fikk godt frem i bildet. Bildet uttrykker en tydelig ro jeg ble veldig fornøyd med. Det er også tydelig hvilken situasjon jeg har prøvd å få frem.

Diagonaler
Dette bildet liker jeg fordi det har mange diagonaler som på en måte leder inn til heisekranen som ligger som fokus i det gylne snitt. Samtidig som skyene har diagonaler som leder inn til solen. Jeg syns dette skaper en spennende komposisjon uten at det blir rotete. Solen syns jeg er vakker og jeg liker refleksjonen den gir i vannet. Fargene er nydelige og det gule i forgrunnen gir en fin kontrast til den blå bakgrunnen.
Bildet er tatt på kaien utenfor BI og jeg har tatt bildet i HDR.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar