Reise/hendelse/situasjon

Bildene jeg har valgt for å dokumentere en reise, er bilder fra da jeg og Janina dro til Paris i 2012. 

Da jeg begynte på dette collage lo jeg litt fordi det minnet meg om en gammel reisebrosjyre eller cover på en gammel film. Men da jeg fortsatte å jobbe med det begynte jeg å like konseptet og bestemte meg for å jobbe videre med det. Jeg kombinerte to gamle, kjente reisemål; Sacre Coeur og Eifeltårnet, med et bilde av Janina med flybillett og pass under armen. Jeg syns dette skaper et litt komisk uttrykk som viser en typisk entusiastisk turist i et ukjent land. Svart/hvit kontrasten kombinert med tendensene til en svak brunfarge var et bevisst  valg i sammenheng med konseptet mitt. Det forsterker den gammeldagse følelsen i bildet sammen med at Janina går kledd i en strikkegenser som understreker dette gammeldagse konseptet. I bakgrunnen står reisemålet "Paris" gjentatte ganger som en svak bakgrunn, sammen med et bilde tatt fra undersiden av eiffeltårnet som en såvidt kan se antydninger til. Sluttresultatet ble jeg svært fornøyd med, og jeg føler at jeg klarte å få frem det uttrykket jeg ville.
Jeg har lært svært mye av Photoshop her ettersom at jeg har lite erfaring fra før av. 









Nedenunder har jeg dokumentert en situasjon da vi dro i kirken - Notre Dame i Paris.

Her har jeg laget et collage av hendelsen. Jeg har valgt å kombinere alle de fire bildene nedenunder til et. Bildet av Janina som tenner lys ligger fremst i bildet, mens skulpturene av de to hellige figurene ligger bak i tillegg til et svakt bilde av fremsiden av kirken. Jeg syns bildet er veldig symbolsk og stemningsfullt. Janina ser tenkende ut mens hun tenner lys, og bakgrunnen gjør at man skjønner hvor dette tas sted. Komposisjonen er  velbalansert.

Her er kirken i en god og spennende komposisjon som danner et stemningsfullt inntrykk. Bildet tatt i dette froskeperspektivet gir et inntrykk av størrelsen på kirken og den virker veldig mektig. Det svake lyset er med på å forsterke den mektige følelsen og på å gi kirken en guddommelig følelse.


Stemningsfullt bilde - Janina tenner lys i kirken. Levende lys er noe som lager stemning og noe man forbinder med håp. Dette bildet får godt frem følelsen av å være i denne enorme, stemningsfulle, mektige kirken. Komposisjonen er spennende, og det svake lyset Janina har i ansiktet skaper viser et fredelig uttrykk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar